Ännu mer Förgrund och Bakgrund – att låta det som Jesus tyckte var centralt (respektive perifert) vara centralt (respektive perifert)

Som vaneläsare av den här bloggen har märkt, har jag under senaste året, sisådär, funderat mycket kring förgrund och bakgrund i Bibelläsningen. Vad är viktigt i Bibeln? Vad är absolut centralt? Och vad är mer ”intressant för att förstå i den tiden, men…”?

Ett sådant ”test” man kan göra för att avgöra huruvida något är centralt eller perifert – både i den personliga bibelläsningen eller i en predikan man hör, eller i en Bibelläsningsplan eller liknande – är att titta på två frågor;

  1. Vad sade Jesus om ämnet?
  2. Hur talade Jesus om ämnet?

Det här är absolut det viktigaste.

Vi kristna är kallade till att vara Kristi Kropp – alltså att gestalta vem Kristus är, i den här världen (Rom 12, 1 Kor 12). Det här borde ställa förväntningar på oss som förkunnare och Bibelläsare. Det är att ställa sig frågan i varje situation, i varje samtal eller predikan, ”Vad skulle Jesus gjort?” (för att nu citera en trött slogan).

Men perspektivet är Det Viktigaste. 

Det finns många människor som kan hävda att deras förkunnelse eller förståelse är ”trogen Bibeltexten”. Vederbörande brukar då mena att de har en tämligen literal förståelse av texten. Och att just den förståelsen är den bästa, oförfalskade. ”Det är bara att läsa som det står.” Men faktum är att Jesus inte bara läste som det stod. Han förklarade i stället skrifterna som de var tänkta. Han stormade mot en för bokstavlig läsning som Fariséer och skriftlärda förde fram. 

När vi citerar texter ur Gamla Testamentet är det viktigt att vi talar om dem på samma sätt som Jesus gjorde.

Som Kristen – som en Jesu efterföljare – måste jag till och med fråga mig om texter som Jesus inte direkt berör, kan anses som centrala, över huvud taget. 

Men några konkreta exempel då, kring det här att prata om GT på samma sätt som Jesus;

3 Mos kap 20 – om äktenskapsbrott och otukt. Jesus – om att döma sitt eget hjärta: Matt 5:28 ff, men om att döma andra Joh 8:3-11. Alltså ”inte heller jag dömer dig”.

2 Mos 21:23-25, 3 Mos 24:20 Om straff, för att uppnå rättvisa. Jesus, om att straffa – Matt 5:38 ff

Jag vet att jag väljer övertydliga exempel, men det är enbart för att göra det solklart. När vi tittar lite mer under ytan på Jesu förkunnelse så kommer vi upptäcka texter i GT, som vi lättare misstolkar. Just för att vi inte tillämpar dem på samma sätt som Jesus gjorde.

Se Jesus, exempelvis, förklara skilsmässa i Matt 19:1-13. Varför talar han ens om människor som gjorts könlösa här? Jo, för att texten i GT han refererar till, är just samma stycke i lagen – idag hittar vi det i 5 Mos kap 23 och 24. Jesus menar alltså här att det är just de som inte ens får tas upp i Folket, för renhetslagarnas skull, har fått känna Himmelrikets hemligheter om äktenskapet.

Så… Om vi inte är medvetna om vad Jesus, faktiskt, talar om här eller hur han talar om det, så är det lätt att missa poängen. Man kan tro att det är text om, ptja, samkönade äktenskap. Om förbud att skilja sig. Om förbud att gifta om sig. Men det är i själva verket en kommentar till Lagen i 5 Mos 23 och 24 och vi måste tala om de texterna på samma sätt som Jesus gjorde. 

Min snabbaste uttolkning blir ungefär ”Se här – ni har förfelat hela tanken med äktenskapet så att vi inte ens kan prata om det. Ni vill prata om skilsmässa, inte trohet. Men ni förstår inte ens vad trohet innebär.”

Och – det här är viktigt att poängtera – du kanske inte alls kommer fram till samma slutsats som mig, här. Men du måste i alla fall närma dig texten och försöka förstå den som Jesus förkunnade den, inte som Fariseerna eller någon annan gjort det.

I din egen Bibelläsning – låt det som Jesus tyckte var viktigt, vara viktigt. Och låt det som Han inte ens nämner vara perifert. Jag tror att det är en hållbar princip när vi ska fundera över vad som är viktigare och mindre viktigt av det vi läser.

Det här inlägget postades i Exegetik, Församlingsteologi, Vardagsexegetik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *