Guds skapelse är ett uttryck av mångfald. Mångfald är något gott!

Uttrycket i rubriken på det här inlägget är ett direkt citat från Frälsningsarméns senaste ”International Positional Statement” om ”Disability”. En IPS är en teologisk och etisk riktlinje som gäller för hela Frälsningsarmén i samtliga 131 länder vi för närvarande arbetar (och alla kommande, där nya verksamheter startar).

All human beings are created in God’s own image, uniquely reflecting God’s nature and character (Genesis 1:27-31). God’s creation is signified by diversity and that diversity is good (Genesis 1:31; Psalm 8). God loves and values every person, giving each one equal dignity and worth, and commanding us to love and value each other.

Frälsningsarmén i ett enskilt land kan därför inte utan vidare välja att inte förhålla sig till, inte implementera, eller skapa en egen riktlinje som motsäger en IPS.

Bild på rullstol

Rullstol

Därför var det en stor sak när en IPS om funktionsnedsättning presenterades för någon vecka sedan. Spänningen var speciellt stor bland oss som själva har en funktionsnedsättning och / eller arbetar med människor med funktionsnedsättningar inom Frälsningsarmén. Var skulle målen hamna? Skulle vi våga hoppas på att FA skulle våga föreslå att göra alla våra lokaler, över hela världen, tillgängliga? Skulle vi se att man knöt an till exempelvis FN’s deklaration om Rättigheter för människor med funktionsnedsättning? Eller skulle målsättningarna i dokumentet mer vara ”varje territorium ska hitta ett kulturellt relevant sätt att…”

Men jag tror att det här dokumentet faktiskt skakar hela Frälsningsarmén. Målen som sätts upp är något för alla, oavsett hur långt vi kommit, att sträcka sig efter. Och den teologiska reflektionen är knivskarp. Det här är vacker teologi.

Vacker, vacker teologi. Teologi som lyser upp människors inre.

The Bible tells the story of a God who values those who are outcast, powerless and weak in the eyes of society. While reflecting the context of its day, Scripture recognises the real experience of exclusion that can result from disability (Luke 17:11-19). The Bible acknowledges pain and hardship as a part of the human condition (e.g. in the Book of Job). Paul states that when we are weak, God makes us strong (2 Corinthians 12:9). Jesus showed compassion for people with disabilities (Mark 1:41, Matthew 9:20‐25) and urged his followers to do likewise (Luke 14:12‐14). He corrected the assumption that disability was caused by the sin of person or their parents (John 9:1-3), and he challenged social stigma by touching and eating with the socially marginalised (Matthew 9:27-30; Luke 19:1-10). God’s creative intention is that we are fulfilled in community, living in relationship with God and each other. Paul described the community of the Church asa body, stating that ‘those parts of the body that seem to be weaker are indispensable’(1 Corinthians 12:22 NIV). The perceived weaker members help to shape our knowledge of God, and without them we are less. In order to know God more fully, everyone needs to be fully included.

The gift of being is profound.

Gåvan ”att vara” är grundläggande. Gåvan att vara är djupgående.

Smaka på vad den vetskapen gör med dig. Oavsett hur din förmåga ser ut, oavsett hur din kropp fungerar, är du en gåva. Till världen och till Församlingen.

Men det finns inte bara goda teologiska poänger här, utan dokumentet beskriver också handfasta riktlinjer hur en sådan människosyn och församlingssyn måste levas ut;

The Salvation Army fosters reciprocal ministry rather than the temporarily able-bodied ministering to people with disabilities. We are stronger together when we integrate every person into every fibre of our worship and mission.

The Salvation Army embraces and models an understanding of persons with disabilities as people created in the image of God, with a unique and invaluable contribution to make in all aspects of life in community.

Vit käpp

Vit Käpp.

En syn på församlingen där människor integreras, där vi inte ser vår tjänst som uppdelat i ”tjänare och betjänade”, utan som en plats där alla betjänar varandra kommer ställa stora krav i praktiken. Men jag gläder mig enormt över det.

När ribban sätts där, handlar det nämligen inte enbart om ”funkisperspektiv” eller ”öppenhet för behov hos människor med funktionsnedsättning”. I stället handlar det om att se alla människor i hela Församlingen.

Lyckas vi leva efter denna vår teologi och etik, kommer Frälsningsarmén att utgöra ett fantastiskt viktigt bidrag till hela Kristenheten. Både globalt och lokalt.

Läs hela dokumentet. Det är enormt viktigt och otroligt inspirerande!

Det här inlägget postades i Diakoni, Dogmatik, Församlingsteologi, Systematisk teologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *