”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor”

Pride-armband på min arm

Jag bestämde mig för att i år, i samband med Malmö Pride, skriva en teologisk artikel kring var jag står i frågor som rör HBTQ. 

Många som känner mig vet redan var jag står. Och en del vet inte varför jag tycker som jag tycker.

Länken kommer sist i posten. Här är några citat som smakprov för att avgöra om det är något du vill läsa…

—–

Vissa menar att, då Gud skapade människan ”till man och kvinna”[1]samt att ”det var mycket gott”[2] att det är just heterosexualitet som är Guds plan för mänskligheten.

Men den tesen bygger på ett tankefel. Nämligen att heterosexualitet skulle vara en mindre fallen sexualitet än andra.

Faktum är att ingen av oss har upplevt en icke-fallen sexualitet.[3]

[1] 1 Mos 1:28

 

[2] 1 Mos 1:31

 

[3] Lästips: Gushee, David P. (2015). Changing Our Mind, second edition: A call from America’s leading evangelical ethics scholar for full acceptance of LGBT Christians in the Church . David Crumm Media, LLC. Kindle Edition. Kap 14 & 15.

 

 

Frågan är då – om texterna som används ur GT för att fördöma homosexualitet inte citeras eller refereras till i NT – är det riktigt att bygga någon stark dogmatisk uppfattning i frågan?

Om Jesus, som är Ordet personifierat, inte ens nämner homosexualitet i en bisats – är det rimligt att hävda att det finns en ”Klassisk kristen syn” som fördömer homosexualitet?

 

Det finns ingen annan teologisk fråga, vare sig central eller perifer, som vi så ofta underbygger med så litet skriftstöd. När vi talar om en handfull verser och en längre text, skulle vilket annat teologiskt ställningstagande som helst hamna ute i ”spekulativt”-marginalen.

 

GudGorInteSkillnad – 2017

EDIT: Har förstått att vissa har svårigheter att läsa .DOCX-filen ovan. Så här kommer en version i PDF.

GudGorInteSkillnad – PDF

 

Det här inlägget postades i Dogmatik, Exegetik, Församlingsteologi, Historisk teologi / Kyrkohistoria, Kultur / Sociologi / Reflektion, Systematisk teologi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor”

  1. Jakob skriver:

    Hej Mackan!
    Tyvärr har jag inte möjlighet att bemöta allt vad du skriver, även om jag skulle vilja. Men jag koncentrerar mig på ordet arsenokoitai.
    Du skriver: ”det är ett konstaterande att ordet ”arsenokoitai” faktiskt utgör ett översättningsmässigt problem.

    Man kan fråga sig om det var så att åhörarna inte förstod vad som stod i brevet, men jag tillsammans med den tidiga kyrkan är helt övertygad om att det var tvärtom! Paulus, och andra överlåtna judar höll sina skrifter högt (läs Gamla testamentet). I 3e Mosebok 18:22 står det i Septuaginta (den översättning Jesus och hans lärjungar läste):

    kai meta ARSENOS ou koimethesei KOITEN gunaikos bdelugma gar estin.

    Judar på denna tid VISSTE att både ”arsen” och ”koiten” stod tillsammans i denna vers, precis som det även gör i 3 Mos 20:13. Judar vid denna tid hade tydligt sett parallellerna och förstått vad Paulus syftade på. Paulus skapade ett ord för att beskriva en handling som baserades på två explicita fördömanden av den handlingen i Gamla testamentet.
    Därför behövde Paulus inte definiera termen ”arsenokoitai” eftersom 3 Mosebok redan hade gjort det! Ingen Jude hade varit förvirrad över detta, hoppas att det gör det klarare för dig med:-)

    Önskar dig Guds välsignelse!

  2. Pingback: Vad Bibeln säger om homosexualitet | Rebellas andra

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *