Om din teologi ger dig ont i magen – you are doing it wrong

Jag har funderat en tid på att skriva något om Eskatologi – ”Läran om De Yttersta Tingen”.

Men jag har haft svårt att inte skriva i affekt. För jag har, i min tjänst som officér i Frälsningsarmén, mött så många som, på riktigt, varit skadade av dålig teologi på det här området. Människor som behöver själavård. Som behöver få sin Gudsbild återupprättad. Och bilden av sig själv. Som behöver hitta tillbaka till en relation till barndomens trygga Gud, i stället för att leva i en fruktan att bli ”lämnad kvar” eller ”ställd utanför”, vid tidens slut.

Till denna dåliga (som i skadliga) teologi har det understundom flockats ”profeter” som ska försöka ”tolka tidstecknen”. Det var vanligare för omkring 50 år sedan, då nästan inte ett kapell eller bönehus fanns som inte understundom pryddes med planscher på ”tidshjul”, klockor och så vidare. Men företeelsen lever fortfarande kvar i vissa delar av frikyrkligheten. Vanligtvis ensamma ”profetröster”, utan något samfund eller sammanhang som kan korrigera eller stötta ”profeten”.

Budskapet var alltid att Slutet Är Nära och att Idag Kan Vara Sista Chansen Du Får. Att ändra ditt liv, till exempel. Att kanske söka till missions-bibelskola. Eller vad det nu var. Det var, kort sagt, manipulation. Och tanken var alltid att Gud på något sätt skulle blidkas. Att den som inte gjorde vad-det-nu-var löpte risken att lämnas kvar när den här jorden skulle gå under, och vara för evigt dömd.

Jag ska inte skriva hur mycket som helst kring det här. Det är lätt att fastna i en hård (och förvisso rättfärdig) kritik av hela den företeelsen. Och det är också lätt att glömma att vi alla har blinda fält, eller snårig teologi på vissa områden. Jag är medveten om det.

Men jag vill vara praktisk. Så här kommer lite praktisk Eskatologi och samtidigt lite praktiska tips på hur man faktiskt prövar något ”profetiskt” som sägs.

Och det kokar ner till sentensen i inledningen – ”Om du får ont i magen av din teologi – då är det något som är fel.”

Men hur ska jag tolka profetiska tilltal, då?

I Första Korinthierbrevet, kapitel 14, står det (vers 3) att ”den som profeterar, den talar till människor – uppbyggelse, vägledning, tröst” (egen övers.)

Så vi kan ganska snabbt göra en kontroll av det som sägs – är det som sägs först och främst menat att bygga upp människor? Eller är det att försöka manipulera? Är det till vägledning – alltså en bekräftelse på något människan redan känner inom sig? Är det något som ger tröst? Hopp? Frid? Glädje, rent av? För om frukten av talet är något annat – fruktan eller att någon känner sig pressad eller tvingad att agera på något speciellt sätt eller liknande – då är det jättetydligt; Talet är inte profetiskt. Inte ens om det inleds med ”Så säger Herren…” För så säger inte Herren. Alls.

Samme Ande som finns utgjuten över varje Profet, finns utgjuten över hela församlingen och i varje kristen. Om du känner att du blir orolig av ett ”profetiskt” tilltal, är det viktigt att du är trogen det Anden faktiskt talar i ditt inre. Gör inte våld på Anden i dig. Eller dig själv. ”Profeten” vet inte bättre än du vad Gud faktiskt säger till dig. Gud förmår att tala på alla språk, Han kan göra sig förstådd för dig. Lita på Gud!

Okej – men vad är grejen med Domens Dag och Tidens Slut?

Det är viktigt, först och främst, att se vilka förväntningar de första kristna hade på Tidens Slut och den tillvaro som väntade där efter.

Och det är bara att konstatera att Jesus talar, gång på gång, i bilder av att det ska bli en fest, att det är just rituellt orena och syndare som är inbjudna dit. Det ska bli en fest där vi kommer bli överraskade. Det blir stor glädje.

När vi läser den kanske ”mest eskatologiska boken i Bibeln” – Uppenbarelseboken – ser vi också, i Kapitel 21, exempelvis – att det kommer att vara en tillvaro utan död, utan sjukdom, där Herren ska torka alla tårar från våra kinder, där vi ska Gud som Gud är, Gud ska bo hos människorna, där talas om att vem som vill får dricka fritt ur källan med Livets Vatten.

Och oavsett om vi ska tolka bilden av Guds Stad bokstavlig (en fysisk stad med de angivna måtten) eller om vi ska tolka den symboliskt (en trygg plats för allt Guds folk att bo i, tillsammans med Herren själv) så är bilden otroligt stark. Så stark – faktiskt – att själva språket verkar gå sönder när Johannes ska beskriva härligheten.

Det är stenar som är som glas som av renaste guld. Ja, du hör ju. Det är vackert. Bortanför vår förmåga att beskriva det, utan att det låter… …knäppt.

Så det blir annorlunda. Och det blir bra. Och det blir en tillvaro där Gud har full kontroll. Enbart Gud. Den Gud som älskat oss sedan innan vi var födda (Ps 139). Den Gud som älskar hela Världen (Joh 3:16), som sände sin Son till världen INTE för att döma den utan för att rädda den (Joh 3:17). Den Gud som räddar syndare, som älskar dem! (Rom 5:8)

”Domens dag” är i själva verket en upprättelsens dag. Dagen då Gud slutligen sätter punkt för ondskan. För lidandet. För döden. För sjukdom.

Och varje dag vi får leva kommer den där dagen närmre.

Goda Nyheter – inte dåliga

Jag vet att den här blogposten är lång. Men jag vill bara understryka vikten av att när vi talar om teologi, oavsett ämne, får vi inte glömma att det är Evangelium – GODA Nyheter – vi har att förvalta. Inte dåliga.

En s k ”profet” kan inte gömma sig bakom att säga ”Jag försöker bara varna för den kommande domen” eller liknande. För Guds Son sändes till jorden just för att världen skulle räddas – inte dömas. Ondskan ska dömas. Visst. Döden ska förintas. Absolut. Sjukdom ska inte finnas mer – helt riktigt. Men bortanför det bygger alla ytterligare domsutsagor på vilda spekulationer.

Vi som teologer – mogna människor som talar om Gud – måste ta ansvar för hur vi gör det. Och vårt första ansvar är att förkunna goda nyheter. Till hela världen.

Eskatologin är inget undantag.

 

 

Det här inlägget postades i Dogmatik, Exegetik, Systematisk teologi, Vardagsexegetik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om din teologi ger dig ont i magen – you are doing it wrong

  1. Stig Axelsson skriver:

    Jag hoppas art du kommer att utveckla denna sunda och evangeliska teologi. Jag ser fram emot att läsa mer från din penna. Stig Axelsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *